Minulý pátek se všichni žáci naší školy zúčastnili celodenního preventivního programu Digitální zdraví pro děti, který byl zaměřený na bezpečné chování na internetu, rizika online prostředí a prevenci kyberšikany. Program byl přizpůsoben věku dětí a obsahoval interaktivní aktivity, diskusi i praktické ukázky
Nejmladší žáci strávili hodinu povídáním o tom, co je internet, kde všude ho potkávají a jak ho můžeme používat bezpečně.
Žáci 2. a 3. ročníku absolvovali program zaměřený na to, jak internet funguje, jaká nebezpečí může skrývat a jak se nenechat „pohltit“ online světem. Součástí programu byla informace, co je internet a jak funguje, jak bezpečně komunikovat online, jaké on-line hry žáci hrají, kde mohou zjistit, od kolika let jsou tyto hry vhodné, jak vybalancovat online a offline aktivity a co je modré světlo a proč může škodit spánku
Nejstarší žáci měli interaktivní workshop věnovaný problematice kyberšikany s názvem „Nela“. Na reálném případu si vysvětlili jak se může cítit oběť, agresor i přihlížející, jaké chování už může být považováno za kyberšikanu včetně komunikace na WhatsApp, jak správně reagovat a komu se svěřit, jaké zásady dodržovat, aby byla online komunikace bezpečná a férová. Žáci aktivně diskutovali a zamýšleli se nad tím, jak velkou sílu mohou mít jejich slova v online světě.
Proč je prevence důležitá?
Kyberšikana – skutečný problém mezi dětmi
-
Až 40 % dětí se setkalo s nějakou formou kyberšikany – jako oběť, agresor nebo svědek.
-
Mnoho případů zůstává nenahlášeno, protože děti často nevědí, co dělat, nebo se bojí někomu svěřit.
-
Děti si často neuvědomují dopad svých online slov na druhé.
-
Rodiče i učitelé někdy nemají úplný přehled o tom, co se odehrává v online světě dětí.
Rizika internetu a digitální návyky
-
Děti začínají používat internet už velmi brzy, ale často nemají základní povědomí o jeho nástrahách.
-
Žáci prvního stupně mnohdy neznají základní pravidla bezpečné online komunikace.
-
Nedokážou vždy rozeznat nebezpečné situace při kontaktu s cizími lidmi na internetu.
-
Nadměrné používání zařízení před spaním může vést ke zhoršené kvalitě spánku – zejména kvůli modrému světlu.
Během programu jsme byly s kolegyněmi nemile překvapeny, jaké zkušenosti už naši žáci v online světě mají – často mnohem širší a náročnější, než bychom u dětí jejich věku očekávaly. Ukázalo se také, že mnoho z nich hraje online hry určené pro mnohem starší hráče, které mohou obsahovat nevhodný obsah nebo rizikové formy komunikace.
Tato zjištění nás utvrdila v tom, že prevence a vzdělávání v oblasti digitálního zdraví jsou naprosto klíčové. Jsme rády, že jsme dětem mohly nabídnout prostor, kde o těchto tématech mohou otevřeně mluvit a naučit se, jak se v online prostředí chovat bezpečně.









