Společná hodina ZŠ a MŠ: propojování formálního a neformálního vzdělávání aneb starší učí mladší
Dnes proběhla v naší škole krásná a obohacující společná aktivita žáků 1. ročníku a dětí z mateřské školy. Cílem bylo rozvíjet předčtenářskou a matematickou gramotnost, jemnou motoriku, zrakové vnímání i znalost základních geometrických tvarů – a především zažít radost ze společného učení. Hodina byla organizována formou stanovišť, na nichž děti pracovaly v malých smíšených skupinkách po 3–4.
Jak to probíhalo?
Po krátkém úvodním setkání se děti rozdělily do skupinek, ve kterých společně procházely jednotlivá stanoviště. Každé z nich nabízelo jiný úkol – vždy však takový, aby podporoval manipulaci, spolupráci a aktivní učení.
Co děti čekalo na stanovištích?
- Třídění geometrických tvarů podle velikosti a barvy.
- Pravolevá a prostorová orientace, tvorba jednoduchých kompozic.
- Rozvoj grafomotoriky – kinetický písek.
- Rozvoj zrakového vnímání – hledání detailů a tvarů, přikládání stejných tvarů.
- Čtenářská a matematická pregramotnost.
Díky tomu, že ve skupinách byli starší i mladší, docházelo přirozeně ke spolupráci – starší žáci pomáhali mladším, vysvětlovali postupy a společně hledali řešení jednotlivých úkolů.
Atmosféra plná spolupráce
Děti se ke stanovištím vracely s nadšením a bylo krásné sledovat, jak se navzájem podporují. Aktivita byla připravena tak, aby si každý přišel na své – někdo se více projevil při tvořivých úkolech, jiný při pozorování, další při manipulaci nebo vysvětlování.
Co si děti odnesly?
Společné dopoledne bylo nejen příjemné, ale hlavně velmi přínosné. Děti si rozvíjely dovednosti důležité pro čtení i matematiku, procvičily si jemnou motoriku a zároveň si vyzkoušely práci v týmu.
Děkujeme všem dětem za aktivní účast a kolegyním z MŠ i ZŠ za přípravu pestrých a smysluplných aktivit. Už se těšíme na další společné setkání!















