Výchovná poradkyně
Mgr. Tereza Macourková
Metodička prevence
Kateřina Matějčková
Speciální pedagožka
Mgr. Anna Beránková
pondělí 8:00-12:00 nebo po domluvě
Logopedická asistentka
- Žaneta Běhavá
Náplň práce jednotlivých pracovníků ŠPP
Náplň práce výchovného poradce je stanovena vyhláškou MŠMT ČR č.72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních a vychází ze specifika základní školy.
- zachycuje žáky, u nichž byla diagnostikována SPU, dále žáky, u nichž se vyskytuje riziko rozvoje SPU a všech ostatních žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu a péči založenou na krátkodobých či dlouhodobých podpůrných opatřeních. Pomáhá žákům, rodičům i učitelům tyto projevy kompenzovat.
- o svých činnostech vede písemnou dokumentaci v souladu se zákonem č.101/2000 Sb. O ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů ve znění pozdějších předpisů.
- Při své činnosti se soustředí především na následující oblasti:
- Předcházení vzniku (prevence), depistážní činnost
- vyhledává žáky se speciálními vzdělávacími potřebami jejich vřazení do speciálně pedagogické péče (zdravotně postižené, SPU, zdravotně znevýhodněné, sociálně znevýhodněné, mimořádně nadané)
- účastní se zápisu budoucích prvňáčků
- zachycuje rizikové skupiny žáků s podezřením na výše uvedené problémy
- individuálně pracuje se žáky s osobními problémy
- spolupracuje s třídním učitelem, ředitelkou školy, asistentem pedagoga a s ostatními pedagogy zapojenými do procesu vzdělávání
- připravuje, vyhodnocuje a zpracovává výsledky depistáží žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- Diagnostické a intervenční činnosti
- provádí speciálně pedagogické diagnostické činnosti v rámci školy
- posuzuje intenzitu problémů a doporučuje odborné vyšetření
- provádí intervenční činnost
- individuálně pracuje se žákem v rámci vyučování
- konzultuje s pedagogy přípravu a vytvoření Plánu pedagogické podpory a vytvoření Individuálně vzdělávacího plánu na doporučení PPP a SPC
- průběžně s pedagogy, zákonnými zástupci žáka a s žáky vyhodnocuje navržená podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- upravuje školního prostředí, zajišťuje speciální pomůcky
- průběžně komunikuje se zákonnými zástupci žáka se speciálními vzdělávacími potřebami
- připravuje diagnostické činnosti, shromažďuje a analyzuje údaje o žákovi, vyhodnocuje a interpretuje výsledky vyšetření, záznamy o žácích
- zajišťuje individuální i skupinové speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činnosti reedukační
- připravuje a vyhodnocuje výsledky individuální a skupinové práce se žáky
- participuje na tvorbě Plánu pedagogické podpory, Individuálního vzdělávacího plánu pro žáka, konzultuje postup s odborníky poradenských zařízení (PPP, SPC)
- průběžně vyhodnocuje účinnost podpůrných opatření, připravuje návrh na případné úpravy
- Metodické a koordinační činnosti
- realizuje doporučení a opatření ze zpráv odborného vyšetření z PPP, SPC
- poskytuje pedagogickým pracovníkům školy metodickou pomoc v otázkách speciálně vzdělávacích potřeb
- koordinuje a metodicky vede asistenty pedagoga
- účastní se náslechů v hodinách u žáků se zdravotním postižením
- účastní se pracovních porad školy
- konzultuje s pracovníky specializovaných poradenských a dalších pracovišť, koordinuje další odbornou péči o žáka – PPP, SPC, OSPOD, atd.
- koordinuje činnost Školního poradenského pracoviště (školní metodik prevence)
- spolupracuje s vedením školy
- koordinuje tvorbu, zajišťuje organizační stránku a kontroluje realizaci minimálního preventivního programu,
- ve spolupráci s vedením školy připravuje vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů,
- metodicky pomáhá pedagogickému sboru v oblasti prevence sociálně patologických jevů,
- vyhledává a provádí orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování; poskytuje poradenské služby těmto žákům a jejich zákonným zástupcům,
- spolupracuje s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd,
- ve spolupráci s vedením školy zajišťuje krizovou intervenci v rámci prevence,
- zajišťuje a předává odborné informace o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
- zajišťuje spolupráci s ostatními organizacemi – OSPOD, Policie ČR, Linky bezpečí, právní poradenství, …
- vede a průběžné aktualizuje databázi spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů